Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Kar |
Villamosmérnöki Szak Műszaki Informatika Szak Választható tárgy |
Tantárgy Adatlap
és tárgykövetelmények
2004. február 26.
2. |
Tantárgy kódja |
Szemeszter |
Követelmény |
Kredit |
Nyelv |
Tárgyfélév |
viee9036 |
6,7,8,9 |
4+0+0v |
5 |
magyar |
1/1 |
3. A tantárgyfelelős személy és tanszék:
Dr. Kovács Ferenc, Elektronikus Eszközök Tanszéke
4. A tantárgy előadója:
Név: |
Beosztás: |
Tanszék, Int.: |
Dr. Kovács Ferenc |
egyetemi tanár |
Elektronikus Eszközök Tsz. |
5. A tantárgy az alábbi témakörök ismeretére épít:
Digitális technika, Elektronika, Mikroelektronika
6. Kötelező/ajánlott előtanulmányi rend:
Tematika ütközés miatt a tárgyat csak azok vehetik fel, akik korábban nem hallgatták a következő tárgyakat:
-
7. A tantárgy célkitűzése:
A hallgatók megismerkedése az integrált, belső intelligenciával rendelkező szenzorok felépítésével, ezek működésének fizikai alapjaival és elektronikus megoldásaival, valamint a szenzorika egy új, egyre gyorsabban fejlődő ágával, az élővilágban alkalmazott mesterséges szenzorok megoldásaival és alkalmazási lehetőségeivel.
8. A tantárgy részletes tematikája:
Jövőkép, a szenzorok világa. Intelligens szenzorok alapjai, az intelligencia igénye és mértéke. Az érzékelt jellemzők típusai, az érzékelés fizikai megvalósításai. Mechanikai szenzorok, erő, nyomás, elmozdulás, gyorsulás, mozgás; hullám, hang, rezgés, fény és képek érzékelése. Stabilitás, pontosság. A pontosság növelésének módszerei, autozéro- és auto-kalibrációs eljárások. Az érzékenység összevetése az élővilág szenzorainak érzékenységével.
A mikroelektronikai és mikromechanikai technológiák áttekintése, az integrálhatóság kérdése. MEMS elemek, konzolok, szelepek, pumpák, tükrök, motorok, áramlásmérők, tapintás-érzékelők. Integrálható on-chip egységek, extrém kisfogyasztású átalakítók, dedikált processzorok és jelfeldolgozók, memóriák, adatátviteli egységek. Fogyasztás-kímélő analóg módszerek, “éheztetett” CMOS rendszerek, analóg korrelátorok és tárolók.
Szenzorok bekapcsolása telemetrikus rendszerekbe, RF átviteli lehetőségek. Alkalmazások a telemedicina területén, monitorizáló rendszerek. Előírások és különféle megkötéseik.
Kísérletek a mesterséges látás megvalósítására, “látó”-chipek. Integrálási lehetőségek. Az ún. “analogical”-áramkörök alkalmazása, a Celluláris neurális hálózat (CNN) struktúra. Idegsejtek elektromos modellezése, szinapszis potenciálok és mérési módszereik. A hazai kutatások eredményei és további feladatai. Élő idegsejtek potenciáljának mérésére beültetett chipek. A bioinformatika, mint új tudományág és eddig elért eredményei.
9. A tantárgy oktatásának módja
Előadások, kiegészítve néhány kutatóhely meglátogatásával.
10. Követelmények:
a. A szorgalmi időszakban:
A vizsgára bocsátás és az aláírás előfeltétele egy évközi zárthelyi elégséges szintű elfogadása. Az aláírás a következő szemeszterben érvényes.
b. A vizsgaidőszakban:
A vizsgáztatás módja: írásbeli vizsga, amelyen az előadáson elhangzott elméleti kérdésekre adnak választ a hallgatók. Ennek alapján az elégségestől a jó-ig megajánlott jegyet kapnak. Az elégtelen írásbeli elégtelen vizsgát jelent. A többiek javításért illetőleg jelesért szóbelizhetnek.
c. Elővizsga:
Az elővizsgára bocsátás előfeltétele az évközi zárthelyi jó szintű elfogadása.
11. Pótlási lehetőségek:
A szemeszterben egyszeri pótzh írási lehetőséget biztosítunk. A vizsgaidőszakban a pótlás a TVSz szerint lehetséges.
12. Konzultációs lehetőségek:
Az előadóval történt egyeztetést követően folyamatos.
Sensors and Actuators c. folyóirat egyes kimásolt cikkei
Randy Frank: Smart Sensors, Artec House 2001, Boston,
A. C. Norris: Essential of Telemedicine and Telecare, J. Wiley, 2002, London
F. B. Barth, et al.: Sensors and sensing in Biology and Engineering, Springer Verlag, 2002,
Wien, New York,
14. A tantárgy elvégzéséhez átlagosan szükséges tanulmányi munka
Kontakt óra |
60 |
Félévközi készülés órákra |
30 |
Felkészülés zárthelyire |
|
Házi feladat elkészítése |
|
Kijelölt írásos tananyag elsajátítása |
30 |
…………….. |
|
Vizsgafelkészülés |
30 |
Összesen |
150 |
15. A tantárgy tematikáját kidolgozta:
Név: |
Beosztás: |
Tanszék, Int.: |
Dr. Kovács Ferenc |
Egyetemi tanár |
Elektronikus Eszközök Tsz. |